Quote

Τρώμε Ψάρια με σεβασμό στην Φύση

Τα ψάρια και τα θαλασσινά αποτελούν σημαντικές πηγές θρεπτικών συστατικών, παρέχοντας στον οργανισμό μας βασικά λιπαρά οξέα, υγιεινές πρωτεΐνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία ? δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στα παιδικά μας χρόνια μας πίεζαν να φάμε ψάρι «γιατί έχει φώσφορο» και οι διατροφολόγοι σήμερα συστήνουν να τα καταναλώνουμε 1-2 φορές την εβδομάδα.

ΨΑΡΙ

Πολλές φορές, όμως, τυχαίνει να μην επιλέγουμε το καλύτερο για μας ψάρι, να παραμένουμε στις ίδιες «ασφαλείς» επιλογές και να μην σκεφτόμαστε «βιώσιμα» όσον αφορά το ψάρι που διαλέγουμε. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι επιλογές μας ενδέχεται να μην είναι υπέρ της προστασίας του μέλλοντος των ψαριών, της αλιείας και των θαλασσών μας, να οδηγούν σε υπεραλίευση και υπερεκμετάλλευση μερικών ειδών και σε καταστροφή άλλων λιγότερο γνωστών, με την απόρριψή τους στη θάλασσα, καθώς είναι νεκρά ή ετοιμοθάνατα.

Δεδομένου ότι το 88% των Ευρωπαίων ισχυρίζεται ότι επιθυμεί να καταναλώνει ψάρια που προέρχονται από βιώσιμη πηγή, συγκεντρώσαμε για εσάς τους τρόπους που μπορούν να σας βοηθήσουν να κάνετε την καλύτερη επιλογή, τόσο για τη διατροφή σας, όσο και για το μέλλον των ψαριών.

ΨΑΡΑΚΙΑ

Μπορείτε κι εσείς να επιλέξετε τα καλύτερα ψάρια και να εμπλουτίσετε με αυτά τη διατροφή σας, καθώς ταυτόχρονα ενισχύετε τη βιωσιμότητα του κλάδου της αλιείας, με απλούς τρόπους. Ακολουθούν οκτώ τρόποι για να επιλέξετε τα ψάρια σας με σεβασμό στην φύση.

1. Δοκιμάστε νέα είδη ψαριών

Ξεχάστε για λίγο τις συνήθεις επιλογές που κάνατε μέχρι τώρα και αγοράστε ψάρια λιγότερα γνωστά που είναι διαθέσιμα σε μεγάλες ποσότητες, ανακαλύπτοντας νέες γεύσεις και συνταγές. Άλλωστε σχεδόν όλα τα ψάρια προσφέρουν γευστική απόλαυση και είναι εύκολα στο μαγείρεμα, οπότε γιατί να μην τα δοκιμάσετε;

2. Επιλέξτε ψάρια που προέρχονται από βιώσιμη διαχείριση

Σε αυτό θα χρειαστείτε τη βοήθεια του ιχθυοπώλη σας, ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να επιλέξετε ψάρια που αποτελούν αντικείμενο βιώσιμης εκμετάλλευσης ή να προτιμήσετε αυτά με τη σήμανση «αειφόρου αλιείας», που εφαρμόζουν τα κοινά κριτήρια βιωσιμότητας (κύριες ετικέτες: Marine Stewardship Council [MSC], Friend of the Sea [FOS], KRAV, Dolphin Safe). Διαφορετικά, μπορείτε να επικοινωνήσετε με οργανώσεις ή επιχειρήσεις που παρέχουν οδηγούς για βιώσιμες αγορές.

3. Διαβάστε τις ετικέτες

Μην ξεχνάτε ποτέ ότι τα ψάρια πρέπει να αναφέρουν στην ετικέτα τους τη μέθοδο παραγωγής τους, δηλαδή αν προέρχονται από αλιεία ή υδατοκαλλιέργεια, την περιοχή της παραγωγής και την εμπορική ονομασία του είδους. Πέραν αυτών, σύμφωνα με νέους κανονισμούς πρέπει να προσέξετε στις ετικέτες να αναφέρονται και η ημερομηνία της αλίευσης ή συγκομιδής, αλλά και κατά πόσο το προϊόν είναι νωπό ή αποψύχθηκε. Αν λείπουν οι παραπάνω πληροφορίες από τις ετικέτες, καλό είναι να μην επιλέξετε τα συγκεκριμένα ψάρια.

4. Προσέξτε το μέγεθος

Όταν ετοιμάζεστε να επιλέξετε τα ψάρια σας, θυμηθείτε πως είναι προτιμότερο να διαλέξετε μόνο ενήλικα ψάρια. Συμβουλευτείτε και πάλι τον ιχθυοπώλη σας, ο οποίος θα σας καθοδηγήσει όσον αφορά το νόμιμο μέγεθος του ψαριού ανάλογα με το είδος, έτσι ώστε να βεβαιωθείτε πως δεν αγοράζετε ψάρια που αλιεύθηκαν σε πολύ νεαρή ηλικία και δεν είχαν την ευκαιρία να αναπαραχθούν και να συμβάλλουν στην ανανέωση των αποθεμάτων.

ΨΑΡΙΑ

5. Επιλέξτε τα βιολογικά προϊόντα υδατοκαλλιέργειας

Τα ψάρια βιολογικής υδατοκαλλιέργειας εκτρέφονται σύμφωνα με αυστηρότερα κριτήρια, χωρίς τη χρήση παρασιτοκτόνων, χρωστικών ουσιών και αντιβιοτικών, ενώ ταυτόχρονα η παραγωγή τους έχει μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον. Άλλωστε, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί εγγυώνται ότι οι ευρωπαϊκές μονάδες υδατοκαλλιέργειας σέβονται τα ψάρια, την τροφή τους και το περιβάλλον.

6. Ενημερωθείτε για την καλύτερη εποχή του είδους ψαριού που θα αγοράσετε

Και πάλι ο ιχθυοπώλης σας είναι αυτός ο οποίος θα σας ενημερώσει για τις εποχές των θαλασσινών ? άρα θα πρέπει να απευθύνεστε σε κάποιον που εμπιστεύεστε ? κι όσον αφορά τα νωπά ψάρια, θα πρέπει να μην αγοράζετε ένα είδος που αλιεύτηκε κατά την αναπαραγωγική του περίοδο. Τα κατεψυγμένα ψάρια, εφόσον αλιεύτηκαν σε κατάλληλη εποχή, μπορούν να καταναλωθούν όλες τις εποχές.

7. Προτιμήστε τα ψάρια που αλιεύθηκαν κοντά στον τόπο σας

Όταν τα ψάρια μας προέρχονται από τοπική αλιεία σημαίνει ότι χρησιμοποιήθηκαν μόνο «παθητικά» αλιευτικά εργαλεία, όπως πετονιά, αγκίστρι, στάσιμα δίχτυα κ.λπ., τα οποία καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια από τα συρόμενα εργαλεία. Ευνόητο είναι πως και η κατανάλωση αυτών των ψαριών έχει οικολογικό χαρακτήρα, αφού συνεπάγεται λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα λόγω μεταφοράς συν του ότι υποστηρίζετε με αυτό τον τρόπο την κοινωνική και οικονομική ζωή της παράκτιας περιοχής που επιλέγετε.

8. Επεκτείνετε τη δράση σας και αλλού

Ο ιχθυοπώλης σας είναι πράγματι ένας άνθρωπος που μπορεί να σας ενημερώσει σχετικά με το τι ψωνίζετε, τα ψάρια, όμως, μπορεί να τα καταναλώσετε και εκτός σπιτιού, σε μια ταβέρνα ή ένα εστιατόριο. Μπορείτε, λοιπόν, να ρωτήσετε τον εκάστοτε σεφ περισσότερες πληροφορίες για τα ψάρια που πρόκειται να καταναλώσετε σχετικά με τα παραπάνω, έτσι ώστε να αποφασίσετε αν θα τα επιλέξετε στην παραγγελία σας ή όχι.

Πηγή: http://www.clickatlife.gr και http://dialegeistapsariasou.eu/



Μην ξεχάσεις να αφήσεις σχόλιο, να κάνεις LIKE και να γραφτείς στο Newsletter για να τα λέμε.


Ευχαριστώ!

Ευτύχης Μπλέτσας

Σημείωση: Οι ιδέες και πληροφορίες που παρουσιάζονται σε αυτό το site έχουν ενημερωτικό σκοπό και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη συμβουλή κάποιου ειδικού σε θέματα διατροφής και υγείας. Προτού ξεκινήσεις κάποιο πρόγραμμα διατροφής ή άθλησης, μίλησε με έναν ειδικό, γιατρό ή διαιτολόγο.

Αν έχεις οποιαδήποτε παρατήρηση ή σχόλιο, επικοινώνησε μαζί μου. Η συμβολή σου είναι σημαντική στην προσπάθειά μου να βελτιώνομαι διαρκώς. Ευχαριστώ!






image_pdfimage_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*